U periodu od 12. do 16. maja 2025. godine, za predstavnike Ministarstva prosvete, Kancelarije za dualno obrazovanje i NOKS, Agencije za kvalifikacije, Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Društva andragoga Srbije, Nacionalne službe za zapošljavanje, Privredne komore Srbije, Sektorskog veća za sektor obrazovanja i vaspitanja, Saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Udruženja mašinskih škola, Saveta za Nacionalni okvir kvalifikacija Republike Srbije, organizovana je studijska poseta Sloveniji i Hrvatskoj sa ciljem upoznavanja sa institucionalnim rešenjima i praksama u oblasti obrazovanja odraslih, osiguranjem kvaliteta, akreditacijom izvođača programa obrazovanja odraslih, priznavanjem prethodnog učenja i priznavanjem kvalifikacija. Tokom pet dana, delegacija iz Srbije je posetila niz značajnih ustanova i organizacija koje imaju ključnu ulogu u kreiranju i sprovođenju politika obrazovanja odraslih u ove dve zemlje, razmenjujući iskustva i ideje sa domaćinima.
Biotehnički obrazovni centar Ljubljana bio je prva institucija domaćin studijske posete. Biotehnički obrazovni centar Ljubljana danas je jedan od deset najvećih školskih centara u Sloveniji. U okviru devet srednjoškolskih i dva višeškolska obrazovna programa, kao i više od 70 kraćih programa obuka, omogućava učenicima, studentima i odraslim polaznicima da, pored opštih, steknu i stručna znanja i kompetencije iz oblasti veterine, prehrambene tehnologije i ishrane, biotehnologije, zaštite životne sredine, kao i ugostiteljstva i turizma.
Tokom sastanka, predstavnici Ministarstva obrazovanja i vaspitanja Republike Slovenije predstavili su obrazovni sistem odraslih, uključujući zakonski okvir i strateške ciljeve, dok su predstavnici Ministarstva za rad, porodicu, socijalna pitanja i jednake mogućnosti govorili o značaju nacionalne profesionalne/stručne kvalifikacije, osiguranju kvaliteta postupka, sprovođenju programa obuke, proveravanju ishoda i finansiranju.
Diskusija koja se vodila je bila usmerena ka sistemskim rešenjima formalnog i neformalnog obrazovanja odraslih, postupke akreditacije programa i izvođača obrazovanja odraslih, zakonske osnove za priznavanje prethodnog učenja i individualizaciji (prilagođenje) nastavnog plana i programa pojedincu.
U nastavku posete, delegacija je obišla Andragoški centar Republike Slovenije (ACS), centralnu javnu ustanovu za obrazovanje odraslih, koja već više od tri decenije razvija i unapređuje ovu oblast u skladu s nacionalnim i evropskim strategijama. Kroz istraživanja, podršku ustanovama i promociju celoživotnog učenja, ACS ima ključnu ulogu u oblikovanju politike obrazovanja odraslih u Sloveniji. Tokom sastanka, razgovaralo se o ulozi centra u osiguravanju kvaliteta obrazovanja odraslih, s posebnim akcentom na jačanje kompetencija nastavnika u obrazovanju odraslih.
Sledećeg dana, delegacija je posetila Centar za stručno obrazovanje Republike Slovenije (CPI), koji je zadužen za razvoj, istraživanje i savetovanje u oblasti stručnog i strukovnog obrazovanja. Aktivnosti ove institucije obuhvataju razvoj obrazovnih programa, pripremu standarda zanimanja, usklađivanje kvalifikacija sa evropskim okvirima, kao i osiguranje kvaliteta obrazovanja odraslih kroz saradnju sa privredom i priznavanje prethodnog učenja.
Tokom sastanka, predstavnik Centra je detaljno predstavio ulogu CPI u kreiranju kvalifikacija i standarda, kao i u pripremi i unapređenju obrazovnih programa. Poseban značaj dat je implementaciji evropskih inicijativa koje obezbeđuju usklađenost slovenačkog obrazovnog sistema sa međunarodnim standardima i trendovima te nacionalnom okviru kvalifikacija.
Druga tema razgovora odnosila se na ulogu Centra u osiguravanju kvaliteta obrazovanja odraslih. Predstavnik CPI istakao je razvoj programa osposobljavanja i prekvalifikacije, kao i kontinuiranu saradnju sa privredom kako bi obrazovni sadržaji bili usklađeni sa potrebama tržišta rada. Takođe, govorilo se o priznavanju prethodnog učenja, kao i obukama za nastavnike i instruktore, čime se dodatno podiže kvalitet i relevantnost stručnog obrazovanja u Sloveniji.
Nakon toga, usledio je sastanak u Republičkom ispitnom centru (RIC), instituciji koja je zadužena za pripremu i realizaciju mature, profesionalne mature, proveravanje Nacionalnih stručnih/profesionalnih kvalifikacija i ispita iz stranih jezika za odrasle. Takođe, Centar razvija metodologije ocenjivanja, pruža edukaciju za ocenjivače, nudi savetodavne usluge, podržava rad državnih komisija, organizuje istraživanja za unapređenje kvaliteta ispita, održava i priprema bazu zadataka za eksterna proveravanja. Sa predstavnicima RIC-a razgovarano je o ulozi Centra u obezbeđivanju kvaliteta i relevantnosti obrazovnog sistema Slovenije, kao i o ključnim aktivnostima koje sprovode u tom procesu. Predstavljen je postupak provere nacionalnih stručnih i profesionalnih kvalifikacija, uključujući zadatke komisija, procedure i obuku njihovih članova. Takođe, posebna pažnja posvećena je maturi – opštoj i stručnoj – i načinima njenog prilagođavanja odraslim polaznicima, posebno u vezi sa organizacijom ispita u dva ispitna roka.
Trećeg dana posete, u Kopru, delegacija je imala priliku da se upozna sa radom Luke Kopar, koja je predstavila dobru praksu saradnje sa obrazovnim institucijama u oblasti osposobljavanja odraslih za konkretne potrebe savremenog tržišta rada. Delegacija iz Srbije, pored opšteg prikaza aktivnosti Luke Koper, imala je priliku da obiđe prostorije njihovog centra namenjenog obuci zaposlenih. Tom prilikom predstavljeni su godišnji planovi obuka koji se zasnivaju na stvarnim potrebama poslodavaca, ali i pojedinaca, kao i kontinuirano stručno usavršavanje koje se sprovodi za zaposlene.
Nakon toga, predstavnici iz Srbije posetili su Srednju tehničku školu Kopar (STŠ), obrazovnu ustanovu koja pruža raznovrsne programe za odrasle. Na sastanku u Srednjoj tehničkoj školi Kopar predstavljen je značaj škole u obrazovanju odraslih i načini na koje se obezbeđuje kvalitet obrazovnih programa. Poseban fokus bio je na vrednovanju ishoda učenja kao ključnom elementu za unapređenje procesa obrazovanja.
Četvrtog dana studijske posete, delegacija je boravila u Školskom centru Kranj, koji obuhvata pet organizacionih jedinica, uključujući srednje škole, stručnu gimnaziju i višu stručnu školu. Centar sarađuje sa preko 300 preduzeća i organizacija, omogućavajući učenicima i polaznicima nastave praktično usavršavanje u realnom radnom okruženju. Pored redovnog školovanja, centar pruža i obrazovanje odraslih, prilagođavajući programe potrebama lokalnog tržišta rada i stručnog znanja.
Tokom sastanka, predstavnici centra su predstavili organizaciju centra i ključne obrazovne programe za mlade i odrasle. U drugom delu sastanka, fokus je bio na načinima osiguravanja kvaliteta u obrazovanju odraslih. Predstavljen je sveobuhvatan pristup planiranju i evaluaciji dostignuća pojedinca, identifikaciji slabosti i unapređenju procesa nastave. Poseban akcenat stavljen je na razvoj kompetencija odraslih, njihovu aktivnu uključenost u celoživotno učenje, kao i primere dobre prakse u oblasti karijernog vođenja i priznavanja prethodnog učenja.
Istog dana organizovana je poseta B&B obrazovnom centru, privatnoj ustanovi koja se bavi obrazovanjem odraslih. Centar sprovodi formalne obrazovne programe na srednjem, višem i visokom nivou, kao i brojne programe neformalnog obrazovanja. Njihov glavni cilj je unapređenje kompetencija i zapošljivosti odraslih, kroz promociju celoživotnog učenja, sticanje međunarodno uporedivih znanja i povezivanje ličnih iskustava sa širim društvenim i ekonomskim kontekstom.
Predstavnici centra podelili su svoja iskustva i stavove o ulozi i uslovima rada privatnih obrazovnih institucija u Sloveniji. Poseban akcenat stavljen je na njihov pristup obezbeđivanju i evaluaciji kvaliteta obrazovnih programa, identifikaciju slabosti i rad na njihovom unapređenju. Učesnici posete imali su priliku da se detaljnije upoznaju sa postupkom akreditacije i funkcionisanjem privatnih ustanova u oblasti obrazovanja odraslih.
Završni dan studijske posete bio je rezervisan za institucionalne susrete u Zagrebu, s posebnim fokusom na obrtnički obrazovni sistem i priznavanje kvalifikacija u Hrvatskoj;
Delegacija je posetila Obrtničku komoru Zagreb (OKZ), koja ima ključnu ulogu u obrazovanju za različite zanate, licenciranju pravnih subjekata za izvođenje stručnog osposobljavanja, kao i organizaciji i sprovođenju ispita za stručnu osposobljenost i majstorskih ispita. Predsednik OKZ-a predstavio je sveobuhvatan pregled uloge komorskog sistema u obrazovanju odraslih, naglašavajući značaj sistema stručnog osposobljavanja i uloge mentora u privredi, čime se obezbeđuje veza između praktičnog znanja i formalnog obrazovanja.
U okviru posete, delegaciji se obratila i načelnica iz Ministarstva privrede Republike Hrvatske, koja je detaljno izložila zakonski i administrativni okvir za priznavanje stranih stručnih kvalifikacija za majstorska zvanja, u skladu sa EU direktivama i hrvatskim zakonodavstvom. Prikazan je postupak priznavanja kvalifikacija, uključujući dodatne mere kao što su periodi prilagođavanja i provere kompetencija, te uloga Ministarstva u obezbeđivanju kvaliteta kroz nadzor i regulaciju stručnog osposobljavanja i ispita.
Predstavnici Obrtničkog učilišta iz Zagreba su predstavili proces razvoja programa obrazovanja odraslih u skladu sa Hrvatskim kvalifikacionim okvirom (HKO), sa fokusom na mikrokvalifikacije – kratke, fleksibilne i tržišno orijentisane obrazovne module. Prikazano je kako se ovi programi razvijaju u saradnji sa poslodavcima, na osnovu analiza potreba tržišta rada, uz korišćenje javnog sistema vaučera za obrazovanje odraslih, finansiranog iz EU fondova (NPOO i ESF+). Istaknuta je i važnost usklađivanja obrazovnih programa sa skupovima ishoda učenja i Registrom HKO-a, kao i uloga kvaliteta i transparentnosti u celoživotnom učenju.
Studijska poseta Sloveniji i Hrvatskoj pokazala se kao dragocena prilika za razmenu znanja i iskustava u oblasti obrazovanja odraslih. Delegacija iz Srbije stekla je uvid u efikasne institucionalne prakse i savremene pristupe koji će doprineti daljem unapređenju sistema obrazovanja odraslih u našoj zemlji.